I PVS har vi utrolig mange dyktige og positive ansatte, som hver dag bidrar til å få bemanningskabalen i skoler og barnehager til å gå rundt. Arbeidsmengde varierer utifra ønske og livssituasjon. Noen er studenter og jobber når det passer med studiene, noen ønsker å jobbe deltid, og andre ønsker en fleksibel fulltidsstilling.
Felles for dem alle, er at de gjør en utrolig viktig jobb, og skolene og barnehagene rundt om i landet trenger dem.
En av dem er Nina.
Hun kom til Tromsø som student i 1994. Etter at hun var ferdig med sitt filosofi-studie, satt hun kursen sørover og flyttet til Oslo. Der jobbet hun som assistent i en Montessoribarnehage og tok senere Montersoripedagogikk. Etter noen år i hovedstaden fant hun kjærligheten i Tromsø, og vendte tilbake til studiebyen i 2013. Kort tid etter begynt hun som utleid medarbeider hos PVS og har vært hos oss siden.
Givende jobb
Når vi spør Nina hva hun liker med å jobbe i barnehage, sier hun at det er et givende og artig yrke, hvor ingen dager er like. Hun syntes det er givende å bidra til at barn får en god hverdag, og ikke minst bidra til å skape trygge og gode rammer for dem.
Nina mener at jobben er så mye mer enn å dekke barnas primære behov.
– Man er med på å forme dem og gi dem et godt grunnlag for livet videre. Jeg får så mye glede av å være rundt barn. De kommer stadig med gode gullkorn og man får absolutt en god latter i hverdagen.
Fleksibilitet og trivsel
Nina har jobbet hos PVS i 9 år. Vi spør henne hva som er årsaken til at hun har valgt å være ansatt hos oss i så mange år. Hun sier at det er på bakgrunn av fleksibiliteten rundt arbeidstid og sted, i tillegg til de ansatte som jobber i administrasjonen.
– Det passer meg ypperlig at jeg selv kan bestemme når og hvor mye jeg vil jobbe. Jeg setter pris på at man har mulighet til å bestemme hvilke barnehager man ønsker å jobbe i. Det har mye å si for trivsel. Det å bli hørt av konsulentene i PVS er jeg veldig glad for.
Nina sier at hun som ansatt i PVS stadig lærer noe nytt, når man stadig møter nye barn og ansatte. Hun sier det er spennende å se og lære nye arbeidsmetoder.
– Men bakgrunnen for at jeg har vært i PVS så lenge skyldes ikke bare flesibiliteten. PVS er en god arbeidsgiver og jeg føler meg alltid ivaretatt. Det er trygt og ordnet. Konsulentene er alltid tilgjengelige og hjelpsomme, og jeg kan ta kontakt om hva som helst. Jeg føler man blir møtt med seriøsitet og hensyn, og det er veldig viktig for meg å ha en arbeidsgiver som bryr seg, og det har jeg hos PVS, sier Nina.
Ninas beste tips til vikarer
Med all rutinen Nina har opparbeidet seg, lurer vi på hva hennes beste råd til nye PVS-medarbeidere er.
Hun sier at hennes beste råd er å møte opp med et nysgjerrig sinn, og ikke være redd for å være litt frempå.
– Ved å være åpen og flink til å spørre, blir arbeidshverdagen mye lettere. En god start er å spørre om det praktiske. Hva som skal skje den dagen og hvordan barnegruppen er. Da har man fått en liten oversikt og et grunnlag før man går inn i arbeidet. Noen ganger kan man møte en stresset ansattgruppe som ikke har like god til til å gi meg innføring umiddelbart. Da er mitt tips å fokusere på barna. Sett deg ned og være sammen med dem. Det at noen har kontroll på barna kan avverge en del stress for de ansatte, slik at de får gjort det de skal. Så tar de seg tid til deg når den hektiske morgenen, forklarer Nina.
Ninas beste tips til barnehagene
Nina sitter åpenbart med mye erfaring med å møte opp i både kjente og ukjente barnehager. Vi lurer derfor på hva som kan være de beste tipsene til hvordan de som arbeidsgiver skal møte en ny PVS-medarbeider.
Hun mener det er viktig at de er flinke til å inkludere og gi informasjon. Nina sier de har mye å vinne på å gi vikaren en god mottakelse. Til tross for en hektisk og travel hverdag og ansatte som har mye å gjøre, er det viktig å gi vikarene et grunnlag og forutsetning for å kunne bli den ressursen de trenger.
– Det er viktig å kommunisere godt og gi tilbakemeldinger direkte til vikaren dersom det skulle være noe. Man vil lære og gjøre så godt man kan, men da er vi avgengig av tilbakemelding der og da. Vi er ikke “bare vikarer”, så ta oss like godt i mot som med egne ansatte og kollegaer. Ta oss med på det som skjer og inkluder oss på samtaler og i det sosiale. Hvis jeg skal komme med et konkret tips, er det å benytte lunsjpausene til å inkludere og vise interesse i personen som er kommet for å hjelpe. Det kan være vanskelig å inkludere seg selv i interne samtaler som foregår på pauserommet, spesielt for de yngste vil jeg tro, sier Nina.
En solskinnshistorie
Nina har mange fine minner og opplevelser fra barnehagene hun har jobbet i.
– Det er en situasjon med et barn jeg ikke kommer til å glemme, sier Nina. Barnet var veldig skeptisk til nye mennesker, og ville ikke at jeg verken skulle være med på lek eller noe som omhandlet barnet. Å skape kontakt skjer gradvis, så jeg var påpasselig med å ikke presse meg på og respektere barnets grenser. Jeg engasjerte meg heller i ting hvor man var mer inndirekte sammen med barnet, for eksempel under måltider og i lek som større gruppe. Barn observerer, så det var viktig for meg å ha et åpent og lett kroppsspråk. Men så en dag var det meg barnet valgte å komme til når hen hadde slått seg. Når man har jobbet med dette er stund, var det utrolig fint å oppleve at barnet følte seg trygg nok til å oppsøke meg. Etter dette var den skeptiske barrieren brutt, og vi fikk et veldig godt forhold, forteller hun med et smil
Bygget relasjoner
Nina forteller at hun også har blitt godt kjent med flere ansatte i barnehagene hun jobber i.
– Noen av dem har blitt venninnene mine på fritiden også, smiler Nina.