Camilla Alfarnes er HR-konsulent i PVS, avdeling Haugesund og Sunnhordaland /Bergen.
Når Camilla ikke er på jobb, er hun å finne enten på trening, på en fjelltopp, på camping eller sammen med venner. Hun liker å være aktiv og trives best utendørs.
Camilla har en delt stilling mellom Haugesund og Bergen, med hovedansvaret for Haugesund og Sunnhordaland. Hun er en integrert del av teamet i Bergen, selvom hennes hovedfokus er på Haugesund/Sunnhordaland.
Hun koordinerer rekruttering og arbeider med salgs-strategier, blant annet.
En stor del av jobben hennes er å samarbeide med kunder og medarbeidere og håndtere rekrutteringsprosessen fra utlysning til on-boarding, i tillegg til den svært viktige biten med oppfølging og employer branding.
Hun er også aktivt involvert i kundeaktivitet, og har perioder med kundebesøk i Haugesund, med aktiviteter, stands, messer og lignende.
Hun har ansvar for booking, hvor hun booker utleide medarbeidere til oppdrag i Haugesund og Bergen.
Verdsatt kollega
Med andre ord er Camilla en allsidig og kompetent medarbeider.
Det får vi også bekreftet av Espen Bjørndal, avdelingsleder i PVS.
– «Camilla er en snill, omtenksom og dyktig kollega. Hun hiver seg rundt på nye oppgaver og liker at det er et høyt tempo. Med hovedansvar for avdelingen vår i haugesund/Sunnhordland har hun stålkontroll på enhver kunde og vikar. Tett oppfølging og gode relasjoner både med styrere og medarbeidere er noen av de styrkene som kan trekkes frem spesielt ift denne delen av jobben. Et veldig vanskelig arbeidsmarked utfordrer oss nettopp i Haugesund og Sunnhordaland, hvor Camilla har løftet på alle stener og prøvd alt for å klare å styrke vår database der. Det er mye av årsaken til at vi fremdeles kan drifte vår avdeling der borte», sier Espen.
Engasjert i sine ansatte
Vi spurte Camilla hva hun liker best med jobben sin. Hun svarte kontant og entusiastisk.
– “Det må være rekrutteringen. Jeg trives godt med den dynamiske arbeidhverdagen, med mye varierte oppgaver – men rekruttering av medarbeidere er min største lidenskap. Det skjønte jeg allerede fra dag èn. Den følelsen man får når man finner de riktige kandidatene til de ulike rollene. Når man sitter på et intervju og tenker yes, denne her er helt perfekt. Når man gleder seg til å sende de på oppdrag, fordi du vet de kommer til å blomstre ute hos kunden. Det er en følelse jeg får veldig mye driv av. Å få være med på en prosess som skaper karrieremuligheter og muligheter for å få folk ut i arbeidslivet er svært givende for meg”.
Hjelpe folk ut i arbeidslivet
Camilla forteller at det å hjelpe folk ut i arbeidslivet er en ekstra drivkraft for henne.
– “Når noen har søkt på en jobb hos oss og er usikker på om det er dette er riktig jobb for dem, for så å finne ut at det var akkurat dette de ville – da er det kjekt at det finnes bemanningsbyrå, som bidrar til at folk kan teste ut ulike bransjer, for så å bygge en karriere, enten som fast ansatt hos en kunde eller utdanne seg videre innen bransjen”.
Den første tiden på ny arbeidsplass
Camilla forteller at de første dagene og ukene var veldig skummel, men også spennende.
Det var mange nye systemer og programmer å lære seg – og jeg var ivrig og ønsket å lære alt med en gang. De første dagene var det en bratt læringskurve, forteller Camilla.
– “Fra første dag merket jeg det gode arbeidsmiljøet, stemningen og samholdet på jobb. Det var lav takhøyde for å spørre om man lurer på noe. Jeg følte heller ikke at jeg var til bry, selvom jeg hadde mange spørsmål.”
Camilla sier at hun tror at mye av PVS sitt gode arbeidsmiljø kommer fra grunderne av PVS, med Arild i spissen, som er på kontoret hver dag, hjelper alle som trenger det og som er med på å bidra til et arbeidsmiljø med god stemning og lave skuldre, hvor man ikke tar seg selv så høytidelig.
Muligheter for utvikling
Camilla mener PVS er en god arbeidsplass, fordi man får mulighet til å jobbe med ekstremt mange ulike arbeidsoppgaver.
– “Man får erfaring innenfor et bredt spekter av oppgaver innen HR. Man blir ikke sittende med bare en ting, men får gjort så mye variert. I tillegg har man mye frihet, vi har god struktur, og faste arbeidsoppgaver, men man kan også velge litt selv når man ønsker å gjøre de ulike oppgavene. PVS gir meg frihet til å utvikle meg.”
Samtaler gjør inntrykk
Camilla forteller at de gode samtalene hun får ha, både med kunder og kandidater er noe av det viktigste hun tar med seg fra tiden i PVS.
– “Jeg elsker å få møte nye mennesker, og ha de gode og ekte samtalene. Da jeg startet i PVS Haugesund, hadde vi en medarbeider som ønsket å jobbe mye, men som ikke hadde fått vist seg fra sin beste side ute hos kundene. Jeg hadde ganske raskt en medarbeidersamtale med medarbeideren og videre en prat med kunder. Etter dette har vedkommende jobbet fulle uker, og jeg får aldri negative tilbakemeldinger på medarbeideren. Om vi får til de gode samtalene og kan komme til bunns i hva som er problemet, kan man ofte løse det. Vedkommende hadde veldig giv til å jobbe. Når jeg da fikk til en dialog ble alt bedre. Det er en god følelse å se medarbeidere blomstre.”
Tillit og ansvar
Camilla sier hun vil ta med seg tilliten og ansvaret hun fikk ved å ta over Haugesundavdelingen til PVS. Hun sier at det har vært ekstremt lærerikt å ha hovedansvaret for alle kunder og kandidater i Haugesund.
– “Jeg har satt utrolig pris på å få være en del av den suksessen vi har hatt der, og har satt veldig pris på muligheten. Det er vanskelig å finne kandidater til en liten plass, men desto mer lærerikt og givende når man først får det til”.
Hun forteller også at hun har lært veldig mye om ledelse, service og team-arbeid i rollen.
– “Jeg har fått veldig gode relasjoner med kundene våre i Haugesund. Jeg kjenner alle ansatte godt. Vi har rundt 50 medarbeidere her, og jeg har fått en god relasjon med de alle. Det har vært en profesjonell og personlig reise å få være med på dette eventyret”.
-
Tildeling av midler fra PVS-fondet høsten 2023
-
Hvordan er det å jobbe som vikar i PVS?